I klemme i systemet..
Poden har i tre måneder været i skolepraktik i Matas. Som omtalt tidligere blev hun i går tilbudt 1 måneds prøvetid i Matas i Vejgaard, som forhåbentlig kunne resultere i en elevplads pr. 1. juli.
Det ringer hun glad til skolen og fortæller og får her at vide, at det ikke kan lade sig gøre. På mandag SKAL hun møde i skoleforløb og må derfor sige nej til en chance for at få en rigtig elevplads.
Hendes vejleder er ikke bemyndiget til at ændre på den beslutning og Poden er derfor tidligt mandag morgen indkaldt til møde med øverste myndighed på området (støttet af vejlederen).
Det er da lige godt fandens, at systemet er så ufleksibelt, at det spænder ben for, at hun faktisk kommer ud i en rigtig læreplads.
Enden kan blive, at hun må sige op i skolepraktik og så satse på at elevpladsen er hendes… men hvis den så ikke er det, hvad så?
RØV – nu troede vi lige det flaskede sig 🙁
11 Comments
Helle K.
Det er fandeme ikke i orden!
Jeg håber og krydser fingre for, at de finder en løsning – alt andet ville da være torskedumt.
Mette
Det virker helt åndsvagt, at man vil fastholde hende i skolepraktik og lad os håbe at de også kan se det!
Uanset udfaldet i morgen starter hun i en måneds praktik i Vejgaard i morgen. Om det så bliver under skolepraktikken eller ikke, ved vi først i morgen formiddag.
Kristine
Undskyld, men er det ikke Matas i Vejgaard, der i virkeligheden er problemet! Hvorfor kræver Matas en måned ulønnet praktik, når uddannelsesaftalen indeholder en prøvetid på 3 mdr., hvor aftalen kan opsiges af begge parter? For mig ligner det udnyttelse af unge, der “slås” om at få en elevplads.
Mvh. og held og lykke
Mette
Matas kræver ikke en måneds ulønnet praktik – de tilbyder en måneds praktik i Nannas oprindelige skolepraktikforløb. De skal først bruge en elev fra 1. juli og måneden op til, ville give dem en god fornemmelse af hvem hun er.
Hovedproblemet er, at Matas skoleophold er et andet end det skolepraktikken tilbyder og har et helt andet indhold. Reglerne er sådan et elever kun må deltage i ét skoleforløb og derfor ville Matas helst, at Nanna ventede med skoleforløbet til hun er kommet til dem – men det var der ikke fleksibilitet nok til hos skolen. Desværre.
Mette L
Problemet er jo – i henhold til det, Catarina skriver – at systemet er så optimeret, at der er blevet for firkantet. Der er ikke plads til individuelle løsninger mere, så derfor kan man ikke vælge den optimale løsning.
Jeg stemmer også for at satse hele butikken og håbe på det bedste.
Mette
Det stemmer hendes mor også for. Men lad os håbe, at nogen kan se det fornuftige i, at lade hende få den her chance uden at satse hele butikken.
Catarina
Aii for én i hule helvede 🙁
Hvordan er det muligt med et uddannelses system som efterhånden er så optimeret (i følge politikerne) at det så er så firkantet indrettet, at der slet ikke er mulighed for bare en smule fleksibilitet. Øv!
Håber og krydser fingre for at mødet på mandag falder ud til Mettes side. 🙂
Mette
Formålet med skolepraktikken er vel at få de unge mennekser ud i en rigtig elevplads… ikke at fastholde dem i skolepraktik.
Hvis ikke de kan finde en løsning tror jeg hun satser hele butikken og siger op i skolepraktik – så kan hun gøre hvad hun vil dog uden løn den første måned… men det finder vi nok også ud af.
Catarina
Jeg håber ikke det bliver nødvendigt at satse hele butikken, men hvis det gør, så forstår jeg hende/jer helt og holdent. 😀
Kartin
Øv sådan noget l… – Håber morgen mødet på mandag giver det ønskede resultat, muligheden for prøvetiden.
Mette
Heldigvis har hun fuldopbakning fra sin vejleder og hun er med til mødet, så jeg satser på et positivt resultat.